-PRIPREMIO: MILADIN VELjKOVIĆ
Važno mjesto u nastavnom planu oba odsjeka pripalo je Istoriji filozofije, koja je zamišljena kao predmet koji će „obuhvatiti čitav razvoj ljudske misli, historiju filozofskih učenja i pogleda na svijet, kako bi se na osnovu toga mogli upoznati svi napori koji su odrađeni da bi se odredio odnos prema prirodi i društvu“. Prava funkcija takvog poimanja i izučavanja istorije filozofije vidi se iz obrazloženja da „savremena zastranjivanja i skretanja na svim područjima društvenog života postaju time mnogo jasnija, a samo tumačenje tih pojava postaje oružje u borbi protiv njih“. I politička ekonomija je trebalo da bude važan oslonac za marksističko ekonomsko obrazovanje studenata oba odsjeka. Predmet je trebalo da obuhvati predkapitalističku ekonomiku, ekonomiku kapitalizma i ekonomiku socijalizma i historiju političke ekonomije, a zbog opširnosti i važnosti materijala trebalo ga je izučavati tokom četiri semestra, kao na Ekonomskom fakultetu. Pored toga, na oba odsjeka je veliku pažnju trebalo posvetiti ekonomiji i ekonomskoj političkoj geografiji Jugoslavije i svijeta.[...]
U planu oba odsjeka predložen je niz opšteobrazovnih predmeta iz oblasti istorije, književnosti i umjetnosti, kroz koje je trebalo steći solidna opšta znanja i kulturu. Kroz predmet Opšta istorija je trebalo izučiti glavne momente svjetske istorije, s osobitim akcentom na političku istoriju, a Narodna istorija je predviđena kao poseban predmet zbog stanovišta da je za oba odsjeka potrebno poznavanje nacionalne istorije, a naročito zato što se smatralo da „isticanje pojedinih pozitivnih momenata iz naše historije služi za razvijanje pouzdanja u sebe i jačanje patriotizma“. Radi rasterećenja nastavnog plana dozvoljavano je da se kurs Opšte istorije proširi i obuhvati i Narodnu istoriju, kako je i bio slučaj u planu Diplomatske škole. U svakom slučaju, posebnu pažnju je trebalo posvetiti novijoj istoriji, a kao poseban predmet je trebalo izučavati Istoriju Narodnooslobodilačke borbe i izgradnju nove Jugoslavije, za koju je naknadno trebalo utvrditi nastavni program i raspodijeliti nastavnu materiju sa bliskim predmetima.
Opšteobrazovni karakter novinarske i diplomatske škole je trebalo posebno istaći uvrštavanjem u nastavni plan izučavanja književnosti i umjetnosti. Kroz predmet Narodni jezik sa teorijom književnosti i stilistikom, koji je bio posebno važan za novinare, trebalo je da studenti proučavaju uglavnom savremeni književni jezik, njegovu sintaksu, izražajno bogatstvo i čistotu, a usput da steknu i opšte pojmove iz teorije književnosti i upoznaju stilistička pravila koja su korisna za primjenu u praksi. Bilo je jasno da studentima diplomatskog odsjeka nije potrebno toliko izučavanje jezika, ali je planirano da se zbog jedinstva škole ovaj predmet uči na oba odsjeka, s tim da se obim gradiva za novinare i diplomate znatno razlikuje. Isto je važilo i za predmete Književnost naroda FNRJ, koji je trebalo povezati sa stručnim predmetom za novinare Istorija naše štampe i publicistike i Uporedna književnost, odnosno svjetska književnost, kojom je trebalo obuhvatiti „glavna literarna strujanja i najmarkantnije ličnosti svjetske književnosti“. Na samom novinarskom odsjeku za ove predmete bila su predviđena po četiri semestra, što je smatrano pretjeranim, pa je predlagano objedinjavanje ova dva predmeta, uz znatno uže izučavanje na diplomatskom odsjeku. [...]
Radi sticanja što solidnijeg opšteg znanja i što šire opšte kulture, kao i postizanja jedinstva škole, i stručni predmeti važni za jedan odsjek bili su uvršteni u plan drugog odsjeka. Naravno, dok su na jednom bili okosnica studija, na drugom su služili za upoznavanje osnovnih pojmova. Pored toga, bilo je i uskostručnih predmeta koji su izučavani samo na jednom odsjeku. Tako je ključnu važnost za studente novinarskog odsjeka trebalo da imaju predmeti Značaj štampe i Istorija štampe.
(NASTAVIĆE SE)
Komentari
Komentari se objavljuju sa zadrškom.
Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijedjanje i klevetanje. Nedozvoljen sadržaj neće biti objavljen.
Prijavite neprikladan komentar našem
MODERATORU.
Ukoliko smatrate da se u ovom članku krši Kodeks novinara, prijavite našem
Ombudsmanu.